Smjernice za čišćenje i dezinfekciju apartmana
Svijet se polako ponovno počinje otvarati za putovanja i ljudi se više nego ikad prije brinu za čistoću kuća za odmor i prostora u kojima borave. U nastavku donosimo nekoliko smjernica za čišćenje i dezinfekciju apartmana koji bi Vam mogli poslužiti u nadogradnji Vaših standardnih protokola čišćenja i pomoći Vam da gostima koji će boraviti u Vašim objektima pružite iskustvo koje trebaju da se osjećaju sigurno.
Ove smjernice se temelje na javno dostupnim informacijama Svjetske zdravstvene organizacije (WHO).
Opći savjeti
U proteklih godinu dana, pojavom koronavirusa, stvorila se potreba za dodatnim mjerama čišćenja i dezinfekcije kako bi se spriječilo njegovo širenje i osigurala sigurnost putnika i domaćina.
Svim iznajmljivačima se preporučuje da koriste i ravnaju se prema službenim informacijama koje objavljuje Svjetska zdravstvena organizacija i lokalne vlasti te da se pridržavaju njihovih uputa gdje god je to primjenjivo. Potrebno je pokušati biti korak ispred i uvijek imati spreman plan za umanjivanje rizika i prevenciju širenja zaraze, poput pojačanog čišćenja i dezinfekcije prostora između boravaka odvojenih skupina gostiju. Ukoliko koristite vanjske usluge tvrtke za čišćenje s njima usuglasite svoja očekivanja i standarde kako bi ih oni mogli uspješno provoditi. Sve svoje posjetitelje i goste obavijestite o provedenim mjerama i pravilima koja bi se trebala poštovati.
Glavne smjernice
Kako bi se rizik zaraze sveo na minimum, gosti se trebaju pridržavati određenih uputa i smjernica, a za to im je potrebna i podrška domaćina. Jako je važno obavijestite goste o tome kako mogu doprinijeti prevenciji i mjere koje trebaju poduzeti ako prepoznaju simptome.
Domaćini i ugostitelji bi trebali poticati na redovito pranje ruku vodom i sapunom najmanje 20 sekundi i omogućiti svim posjetiteljima dovoljno sredstava za dezinfekciju ruku i antibakterijskih proizvoda od sapuna na ključnim mjestima. Ukoliko je moguće, gostima se može osigurati i druge proizvode za čišćenje i dezinfekciju koje mogu koristiti za vrijeme svog boravka. Važno je i provođenje politike socijalnog distanciranja tijekom bilo kakve interakcije s gostima, osobljem i lokalnom zajednicom. Preporučuje se izuvanje cipela prilikom ulaska u objekt i ostavljanja na ulazu, odnosno, ako je moguće, vani.
Čišćenje i dezinfekcija apartmana
Prije i nakon čišćenja potrebno je provjeriti i dezinficirati samu opremu za čišćenje kako bi se smanjio rizik od zaraze. Oprema za čišćenje (četke, spužve, krpe od mikrovlakana, mopovi sa zamjenjivim glavama i slično), osobna zaštitna oprema (jednokratne rukavice, maske i navlake za cipele, kao i zaštita za oči za višekratnu upotrebu) i drugi alati trebaju biti u dobrom stanju i u skladu s veličinom i korištenjem imovine te bi trebali biti odobreni ili preporučeni od strane lokalnih vlasti. Svu opremu za jednokratnu upotrebu treba zbrinuti na sigurno nakon uporabe kako bi se minimizirao rizik od onečišćenja.
Sve osobe koje sudjeluju u čišćenju, bilo kao zaposlenici u tvrtkama za čišćenje ili privatne osobe trebaju se pridržavati određenih pravila i smjernica. Tijekom postupka čišćenja uvijek trebaju koristiti prikladnu osobnu zaštitnu opremu. Trebaju biti obučeni o načinu korištenja i pravilnog odlaganja osobne zaštitne opreme. Također, trebaju se obučiti za pravilno korištenje sredstava za čišćenje i dezinfekciju i kemijskih proizvoda te za sigurno odlaganje otpada. Osobama koje čiste preporučuje se izbjegavanje dodirivanje lica tijekom postupka čišćenja, kao i svaki nepotreban kontakt s površinama i osobnim stvarima. Također, potrebno je povećati i usmjeriti pozornost na higijenu ruku (pranje ruku i podlaktice najmanje dvadeset sekundi) prije i nakon uklanjanja rukavica.
Čišćenje i dezinfekcija dva su različita koraka u cjelokupnom procesu, a oba su potrebna kako bi se smanjio rizik od onečišćenja i zaraze.
Čišćenje fizički uklanja mikrobe, bakterije i nečistoće s površina ili predmeta korištenjem sapuna ili deterdženta i vode. Ovaj postupak ne mora nužno ubiti mikrobe, ali njihovim se uklanjanjem smanjuje njihov broj i rizik od širenja infekcije.
Dezinfekcija kemikalijama ubija mikroskopske organizme na površinama ili predmetima. Ovaj postupak ne mora nužno očistiti prljave površine ili ukloniti štetne tvari, ali ubijanjem mikroba na površini nakon čišćenja može dodatno smanjiti rizik od širenja infekcije.
Sanitizacija smanjuje broj virusa i bakterija na površinama ili predmetima. Ovaj postupak djeluje ili čišćenjem ili dezinfekcijom površina i predmeta kako bi se smanjio rizik od širenja infekcije.
Postupak čišćenja i dezinfekcije apartmana
Kako bi rezultati čišćenja i dezinfekcije bili što bolji planirajte postupak tako da započnete od područja s najmanjim rizikom (spavaća soba, dnevni boravak) do područja s najvišim rizikom (kuhinja, kupaonica) te tako spriječite unakrsnu kontaminaciju korištenjem određene opreme.
Definirajte kontrolni popis za čišćenje kako biste osigurali završetak i vodili evidenciju, a navedeno može biti korisno u slučaju žalbi gostiju.
Važno je i prozračivanje nekretnine tijekom i nakon postupka čišćenja i dezinfekcije.
Ukoliko gosti sami čiste prostor, svakako provjerite rezultate i ukupnu čistoću prostorija i površina te po potrebi provedite postupak čišćenja i dodatan korak dezinfekcije.
Čistite vodom i prikladnim deterdžentom i upotrebljavajte i ostavite da djeluje dovoljno vremena, obično 3 do 5 minuta.
Isperite, osušite i obrišite kako biste uklonili sve proizvode, a na kraju očistite i dezinficirajte svu opremu za čišćenje.
Dezinficirajte pomoću odgovarajuće kemikalije za pojedine površine. Registrirani dezinficijensi za kućanstvo trebala bi biti učinkovita za dezinfekciju. Popis proizvoda koji su odobreni za upotrebu protiv SARS-CoV-2 (virusa koji uzrokuje COVID-19) trebao bi biti dostupan na stranici Svjetske zdravstvene organizacije.
Važno je da slijedite upute proizvođača za sve korištene proizvode za čišćenje i dezinfekciju (koncentracija, način primjene i vrijeme kontakta i slično). Potrebno je omogućiti pravilno provjetravanje tijekom i nakon nanošenja. Svakako provjerite je li proizvodu istekao rok valjanosti. Nikada ne miješajte kućanski izbjeljivač s amonijakom ili bilo kojim drugim sredstvom za čišćenje.
Prednost kod čišćenja dajte površinama koje se često dodiruju: kvake na vratima, prekidači, daljinski upravljači, slavine, wc daske, posuđe, pribor za jelo, namještaj poput stolica, stolova, okvira kreveta, dječje igračke, posteljina, kante za smeće i spremnici za odlaganje otpada, metle i druga oprema za čišćenje, brošure i slično.
Kod čišćenja posteljine smanjite rukovanje, posebno protresanje, na najmanju moguću mjeru kako biste umanjili rizik od širenja infekcije. Posteljinu perite na najvišoj temperaturi i u potpunosti osušite prije spremanja. Čistu posteljinu treba čuvati odvojeno od korištene i mijenjati je kod smjene gostiju.
Kako bi još više smanjili mogućnost zaraze, iznajmljivači bi trebali ostaviti dovoljno vremena za čišćenje i provjetravanje kod smjene gostiju. Nakon što se gosti odjave, pričekajte najmanje 3 sata prije ulaska u objekt za čišćenje. Ukoliko je moguće bilo bi dobro da prostor ostane prazan 24 sata prije ulaska novih gostiju. Iako vrijeme između boravka može smanjiti vjerojatnost zaraze, ono ne zamjenjuje poboljšane procese čišćenja.
Dodatne smjernice
Za nekretnine i objekte gdje je to relevantno i može se implementirati, također se preporučuju još neke dodatne radnje, poput traženje certifikata od akreditirane organizacije za higijenu, samoprijava i odjava, odnosno beskontaktna prijava i odjava gostiju te primjena standardnog vremena prijave i odjave odnosno izbjegavanje ranih dolazaka ili kasnih odlazaka kako bi se smanjila mogućnost ometanja poboljšanog postupka čišćenja.
Preporučuje se smanjivanje kontakata s drugim posjetiteljima koji nisu gosti te s timovima za održavanje ukoliko nisu hitni.
Ukoliko je moguće, gostima se na raspolaganje može ponuditi i ostala zaštitna oprema, posebno maske.
Preporučuje se goste potaknuti da i samostalno prate simptome i slijede savjete lokalnih vlasti te traže medicinsku pomoć tamo gdje je to moguće i dostupno.
Za partnere koji nude hranu ili košare razmislite o smanjenju ili uklanjanju ove usluge odnosno o posluživanju pojedinačno zamotanih predmeta.
Iznajmljivači i ugostitelj mogu izvjesiti smjernice za čišćenje i druga osnovna pravila na vidljivim mjestima u objektu ili u knjižicama s osnovnim informacijama.
Zaštita okoliša i ekologija u čišćenju
U prošlosti se nije toliko pridavalo pažnji oko ekoloških normi prilikom čišćenja. Danas je ipak dosta drugačije i možemo svjedočiti kako se svaki dan povećava broj broj proizvoda koji manje zagađuju okoliš. Postoje mnoga sredstva za čišćenje – nažalost je situacija takva da ih većina sadrži problematične sastojke. Alternativa su ekološki proizvodi za čišćenje. Najčešća briga korisnika sredstava je da eko proizvod nije dovoljno “jak” da očisti nečistoću, ali to nije istina. Razlika između takvih proizvoda je isključivo u sastavu, a ne u jačini čišćenja.
Prednosti korištenja ekološki prihvatljivih proizvoda za čišćenje su:
- Zdravlje za nas
- Briga za okoliš
- Sigurnost
Prilikom kupovine proizvoda za čišćenje pripazite da kupite proizvode čija je ambalaža biorazgradiva kako bi generirali što manje otpada. Vodite računa da sav otpad koji ostane nakon čišćenja pravilno odložite u spremnike za reciklažu.
Više informacija o zaštitit okolišta možete pronaći na stranicama nadležnog ministarstva https://mingor.gov.hr/.
Napomena (disclaimer):
Ove se smjernice temelje na javno dostupnim informacijama i mogu se promijeniti na temelju novih obavijesti koje se pojave.
Svako oslanjanje partnera na ove smjernice je na vlastiti rizik.
Za najnovije podatke obratite se Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji (WHO) i vašem lokalnom zdravstvenom tijelu i vlastima.