SELF- CHECK-IN U SVIJETU I HRVATSKOJ
S obzirom na situaciju u kojoj dominira potreba za smanjenim kontaktom, no i napredak tehnologije kao i trendove tržišta koji naglasak stavljaju na neprestana poboljšanja iskustva gostiju, samostalna prijava/ self-check-in sve više dominira privatnim smještajima diljem svijeta, pa tako polako ulazi i u trendove turizma u Hrvatskoj.
Iako je self-check-in posebice popularan u hotelskim smještajima i kampovima, diljem svijeta samostalna prijava gostiju je sve učestalija i u apartmanima te sobama. Na svjetskoj sceni već postoje i programi/ aplikacije koje omogućuju gostu ispunjavanje vlastitu prijavu, plaćanje smještaja pri dolasku te generiranje koda za ulazak u smještaj.
Užurbano vrijeme u kojemu živimo doprinosi trendu automatizacije što većeg broja usluga i generalno djelatnosti. Gosti smještaja sve više očekuju automatizaciju procesa prijave koja će im omogućiti samostalnu prijavu, odjavu, ali i pristup smještajnim jedinicama. No, samouslužne opcije ne pogoduju samo gostima, već i hotelijerima te iznajmljivačima većeg broja privatnog smještaja kako bi se povećala razina sigurnosti i smanjio kontakt iznajmljivača s gostima što je posebice potrebno u ovo doba socijalnog distanciranja.
Dok na svjetskoj razini implementacija self-check-in sustava podrazumijeva ne samo dohvaćanje svih podataka o rezervaciji, već i skeniranje osobnih dokumenata gostiju, ispunjavanje obrasca prijave (poput našeg eVisitora), plaćanje smještaja te svih popratih usluga poput doručka, troškova kućnog ljubimca i inog, u Hrvatskoj se samostalna prijava gostiju ponajviše odnosi na beskontaktni ulazak u smještajne jedinice.
PREDNOSTI SAMOSTALNE PRIJAVE GOSTIJU U SVIJETU
U zemljama gdje je moguća potpuna implementacija sustava/ programa samostalne prijave gostiju u smještajne jedinice, mnogobrojne su prednosti:
- samostalna prijava gostiju u vrijeme predviđeno za check-in ili u bilo kojem trenutku ukoliko je iznajmljivač tako omogućio, tj. ako su smještajne jedinice slobodne,
- gosti mogu ući u smještajnu jedinicu u svega par minuta, bez dočekivanja domaćina/ iznajmljivača, uzimanja dokumenata, davanja ključeva,
- određeni sustavi omogućuju i slanje koda za ulazak u smještaj na pametne telefone te ulazak pomoću tih istih smartphonea,
- izbjegavaju se nepotrebna čekanja i redovi (čekanje smjene gostiju te redovi u hotelskim smještajima),
- održiva je socijalna distanca,
- po ispunjenju podataka i plaćanju sve informacije bivaju poslane vlasniku/ iznajmljivaču,
- pametnije iskorištavanje vremena – umjesto da djelatnici hotela i vlasnici privatnih smještaja odmah po dolasku gostiju provode 20-ak minuta tražeći od njih dokumente te ih prijavljuju, mogu se posvetiti poboljšanju iskustva gostiju na način da ih upitaju žele li dodatne informacije o smještaju, mjestu, trebaju li preporuke za dodatne aktivnosti i sadržaje i ino,
- mogućnost check-in/ outa u bilo koje doba (ako je smještaj slobodan i ako je dopušteno) što pridonosi pozitivnom iskustvu gosta.
SAMOSTALNA PRIJAVA GOSTIJU U HRVATSKOJ
Poneki hoteli omogućuju samostalnu prijavu gostiju, no većina malih iznajmljivača još uvijek nije implementirala sustave samostalne prijave gostiju u smještajne jedinice. Ono što je kod ponekih praksa je da gosti pošalju fotografije dokumenata te se na taj način izbjegne proces prijave gostiju prilikom njihovog dolaska, a to posebice prakticiraju oni iznajmljivači koji su dislocirani od jedinice privatnog smještaja.
Iščekivanje gostiju, a i briga gostiju hoće li stići prije ili zakasniti u predviđeno vrijeme prijave u smještaj, dugo putovanje te formalnosti koje odmah dočekuju goste, predstavljaju svojevrstan stres se samo za goste već i iznajmljivače. S obzirom da u Hrvatskoj još nisu jače zaživjela softverska rješenja koja bi gostu omogućila u potpunosti samostalan check-in te da još uvijek postoji tračak sumnje bi li se gosti ispravno popisali, bi li doveli u smještaj još pokoju osobu koja nije prijavljena itd., automatizacija procesa check-ina se još uvijek primarno odnosi na način ulaska u smještaj. Točnije, poneki su iznajmljivači umjesto klasičnih brava s ključevima uveli sef s ključevima, brave s kodovima ili tzv. pametne brave za vrata kojima se pristupa pomoću pametnog telefona.
SELF-CHECK IN JE PRED VRATIMA
Turizam je djelatnost koja se veoma brzo prilagođava tehnološkim trendovima, automatizaciji procesa, ali i potrebama suvremenih putnika/ gostiju. Većina gostiju voli jednostavnost i praktičnost, a to zasigurno omogućava i samostalna prijava u smještajne kapacitete. U Hrvatskoj već postoje sustavi koji omogućuju samostalnu prijavu gostiju, a iznajmljivačima daju svojevrsnu dozu bezbrižnosti, barem što se birokracije tiče jer su isti povezani sa sustavom eVisitor-a.
Naravno, mnogi će se gosti kao i sami iznajmljivači uvijek osjećati ugodnije s klasičnom prijavom, međusobnim upoznavanjem, ćaskanjem, te zajedničkim ispijanjem kave po dolasku. Implementacija sustava samostalne prijave gostiju svakako ovisi o informatičkoj pismenosti iznajmljivača, ali i iskustvu koje žele pružiti. Žele li biti domaćini u punom smislu te riječi ili žele li gostu priuštiti isključivo ugodan smješta.
Tzv. self-check-in punktovima će trebati još dosta vremena da zažive kao način prijave gostiju u jedinicama privatnog smještaja u Hrvatskoj, no svakako su trend koji će se kroz godine sve više zahtijevati od strane gostiju koji žele što učinkovitije provesti svaku sekundu svog odmora i kroz vrijeme će se vjerojatno nametnuti kao sastavni dio turizma 21. stoljeća.