Sportski turizam

SPORTSKI TURIZAM

Hrvatska je mala zemlja velikih sportaša i sportskih uspjeha. Dičimo se međunarodnim, europskim i svjetskim odličjima u raznim sportovima i obaranjima rekorda, no kakvo je stanje što se tiče sportskog turizma? Saznajte u nastavku.

Sjedilački način života, ali i stres modernog doba osvijestili su mnoge ljude da je bavljenje sportom idealno rješenje za poboljšanje sveopćeg zdravlja i odličan ventil za stres. Zbog povećanog interesa za rekreativno, amatersko i profesionalno bavljenje sportom, tijekom zadnjeg desetljeća se u Hrvatskoj izgradilo mnoštvo sportskih centara, igrališta, terena, te su postale popularne mnoge discipline koje su do nedavno nisu bile zastupljene.

Red Bull air race u Hrvatskoj

Osim što je sport dio svakodnevice mnogih, jednako tako mnogi ljudi putuju u druge krajeve isključivo s ciljem bavljenja sportom.

SPORTSKI TURIZAM

Prema UNWTO-u (United Nations World Tourism Organization) sportski turizam je vrsta turističke aktivnosti koja se odnosi na iskustvo putovanja turista koji ili promatra kao gledatelj ili aktivno sudjeluje u sportskom događaju koji općenito uključuje komercijalne i nekomercijalne aktivnosti natjecateljske prirode.

Definicija sportskog turizma

Ako ste ikada putem televizijskog prijenosa gledali bilo Svjetsko nogometno prvenstvo, Olimpijske igre, Formulu 1 ili možda atletska natjecanja Dijamantne lige, mogli ste zamijetiti kako su tribine pune gledatelja te kako se vijore različite zastave što znači da sportska natjecanja kao prvo okupljaju (najčešće) veliki broj sudionika i članova tima, te podjednako tako i turista koji putuju u određenu destinaciju s primarnim ciljem praćenja određenog sportskog natjecanja. Pa je tako UNTWO utvrdio da je sportski turizam jedan od najbrže rastućih sektora u turizmu te da je sve više ljudi koji putuju zainteresirano za putovanja tijekom kojih će sport biti njihova primarna aktivnost odmora jednako u aktivnom sudjelovanju kao i u pasivnom. No, osim sportskih iskustava, važno je pridodati i lokalne atrakcije (okuse, glazbu, ples, neki od elemenata tradicije) kako bi turisti imali potpuni doživljaj.

Sportaši rekreativci

Kako bi se ostvario uspjeh, te kako bi određena zemlja postala atraktivnim odredištem sportskog turizma, potrebna je sinergija svih dionika: same države, lokalnih turističkih zajednica i organizacija, pojedinaca koji pružaju sportske usluge (treninzi, najam opreme, terena itd.) kao i lokalnih sportaša, koji su među ostalim jedan od najboljih elemenata brenda određene države, te jedni od najboljih ambasadora određene države.

OBLICI SPORTSKOG TURIZMA

Ovisno bave li se ljudi tijekom putovanja profesionalno ili amaterski određenom sportskom disciplinom, sportski turizam dijeli se na:

  • tvrdi sportski turizam – odnosi se na ona putovanja tijekom kojih ljudi putuju u određeno mjesto kako bi aktivno sudjelovali u sportskim aktivnostima i natjecateljskim sportskim događajima.
  • meki sportski turizam – odnosi se putovanja sportaša rekreativaca kako bi uživali u određenim sportskim aktivnostima, a najbolji primjer su putovanja radi planinarenja, rekreativnog skijanja i snowboardanja ili pak golf koji je najpopularniji predstavnik mekog sportskog turizma.
Oblici sportskog turizma

Turisti koji putuju iz sportskih pobuda, dijele se na:

  • sportske turiste nostalgičare koji posjećuju stadione, terene, dvorane, sportske muzeje, bave se istraživanjem povijesti i uspjeha lokalnih sportaša grada i/ ili države u koju putuju,
  • gledatelje sportskih natjecanja
  • natjecatelji – bilo da je riječ o rekreativcima kao i profesionalnim sportašima

Tu su još i slučajni sportski turisti kojima u fokusu nisu sportske aktivnosti, no upražnjavaju iste tijekom odmora kao aktivnosti kojima upražnjavaju slobodno vrijeme. S obzirom da se sportski turizam bazira na ljudima koji putuju isključivo radi sporta, zadnja skupina ne pripada pravom profilu korisnika sportskog turizma.

SPORTSKI TURIZAM U HRVATSKOJ

Primarne prednosti Hrvatske kao destinacije sportskog turizma odnose se na prirodne znamenitosti i različitosti. Veslanje Neretvom, rafting na Cetini, skijanje na Sljemenu, planinarenje na Biokovu, slobodno penjanje na Paklenici, golf na Brijunima, Viška regata samo su neki od primjera mogućnosti bavljenja različitim sportovima u relativno netaknutoj prirodnoj okolini.

Sportski turizam u Hrvatskoj

Ostali faktori koji pridonose Hrvatskoj kao odredištu sportskog turizma je relativno dobra prometna povezanost, pogodni klimatski uvjeti, razvijenost turizma, popularnost Hrvatske u svijetu, marketinške aktivnosti HTZ-a, brendiranje Hrvatske kroz hrvatske sportaše koji su svjetski poznati te brojnost smještajnih kapaciteta. No, upravo su smještajni kapaciteti i svojevrsni razlog stagnacije sportskog turizma u Hrvatskoj jer rijetko koji imaju sveobuhvatnu ponudu usluga za sportaše. Primjerice, mnogi gradovi imaju različita sportska igrališta i terene, no smještajni kapaciteti u kojima sportaši odsjedaju (najčešće hoteli i kampovi) nemaju adekvatnu sportsko – rehabilitacijsku ponudu poput: bazena, teretana, sauni, masaža, sportašima prilagođene prehrane itd.

Sportska prehrana

Osim kao odredište sportskih rekreativaca, Hrvatska posljednjih godina počinje biti posebno privlačna kao odredište sportskih priprema i/ili mjesto rehabilitacije sportaša, te isto predstavlja značajan udio u prihodima sportskog turizma Hrvatske.

U Hrvatskoj postoji zaista pregršt mogućnosti za dodatni razvoj sportskog turizma. Ono što je ključno je praćenje svjetskih trendova, ulaganja u sportsku infrastrukturu te kreiranje strategija koji će omogućiti dugoročni održivi razvoj i rast jer sportski turizam živi tijekom cijele godine te se samim time može izbjeći sezonalnost hrvatskog turizma.