KULTURNI TURIZAM HRVATSKE
Unatoč bogatoj baštini, razvoj kulturnog turizma u Hrvatskoj započinje tek početkom 2000.-tih. Naravno, posjetitelji su obilazili spomenike, razgledavali muzeje i uživali u koncertima, no kultura kao zaseban turistički proizvod počeo se razvijati nakon 2012. godine.
Naravno, osim razvijanja „branda Hrvatska” te poboljšanja o svjesnosti Hrvatske kao turističke destinacije na svjetskoj razini, bilo je važno uložiti u razvoj kulturnog turizma zato što je riječ o idealnom polazištu za produljenje turističke sezone. No, nije bilo dovoljno promovirati samo kulturnu baštinu već ponudu proširiti i na interaktivan sadržaj te kreativni turizam. Atraktivnost kulturne baštine najčešće ne ovisi o godišnjim dobima čime je kulturni turizam idealno polazište za odmak od sezonalnosti turističke sezone Hrvatske. Istraživanja su pokazala da su turisti kojima je primarni cilj „kulturno uzdizanje” iznadprosječno obrazovani i boljeg financijskog statusa te da i tijekom putovanja troše više od prosjeka. No, sama atraktivnost destinacije konzumentima kulturnog turizma nije dostatna već svoju pažnju usmjeravaju i na inovativnost ponude s naglaskom na interaktivnost sadržaja, načine prezentacije istog, dostupnost informacija, no takve turiste zanima i ponuda svih popratnih sadržaja koji se ne moraju isključivo bazirati na kulturi.
Što je tiče posjetitelja kulturnog turizma u Hrvatskoj, najveći postotak i dalje čine stranci, dok Hrvatski preferiraju istraživati kulturnu baštinu vlastite županije, te potom obližnjih. Uživatelji kulturnog turizma na prvom mjestu posjećuju kulturno – povijesne znamenitosti, potom sakralne objekte, galerije i muzeje, festivale, tematske staze te potom glazbeno – scenske evente.
KULTURA SE DOŽIVLJAVA SVIM OSJETILIMA
Kulturu ne predstavljaju samo klasični koncerti, posjete galerijama ili proučavanje povijesti određenog spomenika, već i svi oni običaji, vjerovanja i ostale sastavnice koje su karakteristične za zajednicu na određenom području.
UNESCO (Organizacija Ujedinjenih naroda za obrazovanje, znanost i kulturu) jednako važnom smatra materijalnu i nematerijalnu baštinu u očuvanju kulturnog identiteta pojedinog naroda.
Dijalekti, folklor, mitologija te mnoge ostale tradicionalne vještine i znanja ključni su elementi identiteta nekog naroda. Do sada je UNESCO uvrstio sljedeću nematerijalnu baštinu Hrvatske na Reprezentativni popis nematerijalne kulturne baštine čovječanstva:
- Čipkarstvo u Hrvatskoj
- Dvoglasje tijesnih intervala Istre i Hrvatskog primorja
- Festa Sv. Vlaha, zaštitnika Dubrovnika
- Godišnji proljetni ophod kraljice ili Ljelje iz Gorjana
- Godišnji pokladni ophod zvončari s područja Kastavštine
- Procesija Za Križen na Hvaru
- Umijeće izrade drvnih tradicijskih dječjih igračaka s područja Hrvatskog Zagorja
- Sinjska alka, viteški turnir u Sinju
- Medičarski obrt na području sjeverne Hrvatske
- Bećarac – vokalno – instrumentalni napjev s područja Slavonije, Baranje i Srijema
- Nijemo kolo s područja Dalmatinske zagore
- Klapsko pjevanje
- Mediteranska prehrana na hrvatskom Jadranu, njegovoj obali, otocima i dijelom zaleđa
- Međimurska popevka
- Umijeće suhozidne gradnje
UNESCO-ov Centar za svjetsku baštinu ima i cilj očuvanje materijalne kulturne i prirodne baštine, a na Popisu svjetske UNESCO-ove baštine uvrštena su i sljedeća hrvatska materijalna kulturna dobra:
- Povijesni kompleks Splita i Dioklecijanova palača – predstavlja jedno od najznačajnijih djela kasnoantičke arhitekture, a odlična očuvanost arhitektonskih formi iz doba ranokršćanstva, bizanta i ranog srednjeg vijeka svrstao je ovaj kompleks na UNESCO-ovu listu.
- Cijela stara jezgra grada Dubrovnika uvrštena je na popis UNESCO-ve svjetske materijalne baštine.
- Kompleks Eufrazijeve bazilike u povijesnom središtu Poreča koji je izgrađen u 6. stoljeću na temeljima ranijeg sakralnog objekta iz 3. stoljeća.
- Povijesni grad Trogir predstavlja izvanredan primjer kontinuiteta grada pri čemu ortogonalni plan ulica potječe još iz doba helenizma.
- Katedrala Svetog Jakova u Šibeniku izgrađena je između 15. i 16. stoljeća te stilom svjedoči razmjenama spomeničke umjetnosti između Dlmacije, Toskane i sjeverne Italije.
- Zahvaljujući atraktivnosti sedri i sedrotvornom bilju 16 Plitvičkih jezera uvršteno je na UNESCO-ov popis predstavljajući arhitektonski fenomen prirode.
- Starogradsko polje na Hvaru praktički je nepromijenjen kulturni krajolik još iz 4. st. pr. Kr.
- Srednjovjekovni nadgrobni spomenici – stećci – uvršteni su 2016. godine na Popis svjetske baštine UNESCO-a.
- Zajedno s Italijom i Crnom Gorom, obrambeni sustav Venecije iz 16. i 17. stoljeća koji su i danas postojani u Zadru te tvrđava sv. Nikole u Šibeniku uvršteni su na Popis.
- Zajedno s Belgijom, Italijom, Albanijom, Bugarskom, Austrijom, Rumunjskom, Španjolskom, Slovenijom i Ukrajnom, bukove šume Nacionalnog parka Sjeverni Velebit te šume Nacionalnog parka Paklenica na lokacijama Suva Draga – Klimenta i Oglavinovac – Javornik upisane su na Popis.
Da Hrvatska obiluje ne samo prirodnim, već i kulturnim dobrima dokazuju i mmoge lokacije koje su na Pristupnom popisu UNESCO-a:
- Pustinja Blaca
- Rimski urbanizam na zadarskom poluotoku s monumentalnim kompleksom na Forumu
- Kornati s Telaščicom
- Stara jezgra Korčule
- Hrvatski limes
- Primoštenski vinogradi
- Motovun
- Sjeverni Velebit
- Lubenice na otoku Cresu
- Tvrđa u Osijeku
- Proširenje Dioklecijanove palače i povijesne jezgre Splita
- Povijesno urbanistička cjelina Stona s Malim Stonom
- Burg – Dvorac Veliki tabor
- Lonsko polje
- Stari grad Varaždin
Osim što je turizam izuzetan izvor financija i osigurava najveći gospodarski rast od svih ostalih djelatnosti, važno je voditi politiku održivog turizma, a ne masovnog. Održivi turizam osigurava pravilno upravljanje i iskorištavanje kulturnih i prirodnih resursa te sprječava gubitak identiteta što s vremenom može biti posljedica kontinuiranog masivnog turizma.